folyó

Fotók és szövegek: George Luis Chang
(A cikk megjelent a Jara y Sedal-ban, 2004. november)

Augusztus Horgászat Alaszkában

Alaszkai lazac

A csendes-óceáni lazacnak öt faja létezik, és mindegyikük megtalálható az alaszkai vizeken. A Chinook vagy a King Salmon a legnagyobb lazac a világon, átlagos mérete körülbelül 25 kiló, bár a kivételes példányok súlya meghaladhatja az 50 kilót is. A világ legnagyobb király lazacja a Kenai folyóból származik, bár néhány távolabbi folyó, például a Nushagak folyó, kisebb mennyiségben kínál kisebb király lazacot.

A Sockeye lazac vagy a Sockeye lazac a csendes-óceáni lazac legnagyobb mennyiségű kereskedelmi forgalma, a nagy mennyiségek miatt, amelyek évente visszatérnek a folyókba, valamint a megbecsült és ízletes vörös hús miatt. Ennek a lazacnak az átlagos tömege 4-5 kg.

Az ezüst vagy a Coho (béna) lazac a legharcosabb mind közül. Lenyűgöző harcosok, akik mutatványaikkal örvendeztetik meg a halászt. 5 kilogramm körüli átlagos súlyuk is van. Az alaszkai folyókba kisebb mennyiségben jutnak be, főként augusztusban és szeptemberben, a sockeye lazac nagy mennyiségű belépése után.

A Chum vagy a kutya lazac talán a legcsúnyább és minden bizonnyal a legrosszabbul formált lazac. Két magyarázat van arra, amit az alasqueñók nevük okáról megadnak. Az első az, hogy húsuk olyan rossz, hogy csak kutyatápláléknak jó, sőt, az eszkimók hagyományosan ezt a lazacot etették szánkójukkal. A második az, hogy bizonyos idő után édesvízben ez a lazac sokszínű szalagok formájában foltokká alakul át, és görbe fogakkal ellátott hegyes orrot képez, amely valami pekingi kutya orrára emlékeztet. Ettől függetlenül ez egy mesés sporthal, amely éppen belépett a folyóba.

A rózsaszínű lazac az a lazac, amely a legkevésbé érdekli a sporthalászokat. Ez a lazac, az összes közül a legkisebb, gyorsan romlik, attól a pillanattól kezdve, hogy édesvízzel érintkezik. Nem szórakoztató a horgászat, és nem is jó enni. Érdekesség, hogy az olyan folyókban, mint a Kenai, ebből a lazacból csak páros években találhatók bejegyzések.

A másik sporthal

A szürkés egy gyönyörű hal a divatos családból. Könnyen megkülönböztethető nagy hátsó uszonyával, amely nyitva vitorlának tűnik. Ez a hal öröm a patkány farkával halászni, mivel habozás nélkül felmászik a száraz légyre. A legjobb horgászhely az kristálytiszta alaszkai alpesi tavakban található.

A Dolly Varden Salvelino egy nagyon falánk lazac, amely Alaszka egyes folyóiban nagy számban található meg. A legjobb idő a salvelino halászatára augusztusban és szeptemberben van, amikor a sockeye lazac fészkei köré koncentrálódik az ikra elfogyasztására. A Kenai-félsziget csodálatos helyeket kínál Salvelinos halászatához, ahol az átlagos méret megközelíti a kilót, de két és három kilós példányok gyakoriak.

Az alaszkai szivárványos pisztrángot sok komoly sporthorgász a lazacnál is nagyobbra becsüli. Egyes folyókban óriási méreteket ér el, csodálatos csatát mutatva, amelyet egyszer két vagy három méteres ugrásokkal és hosszú versenyekkel szédítő sebességgel szögeztek le.

Kenai páholyok

A Great Alaska Lodge-ban szállunk meg, amely a legnagyobb és az egyik legrégebbi a Kenai-félszigeten. A páholy fő része több egyemeletes faépületből áll, tökéletes összhangban a környező fenyvessel. Stratégiai szempontból egy domb tetején helyezkedik el, amely egy kis esplanádon emelkedett a Kenai zöld vizének szélén. A domb alatt volt néhány kunyhó, egy kis dokkoló és több motorcsónak a parton. Első pillantásra impozáns, mintegy 200 méter széles folyó volt, erős áramlásokkal. Messziről kissé zavaros vize kevés nyomot adott a bennük lakott halak nagy mennyiségéhez, mígnem közelebb értünk és elkezdtük látni a legnyugodtabb vizekben fürdő számos lazac örvényét és fröccsenését, egy kőhajításnyira a parttól.

Számtalan salvelino

Csoportunk a teljes hatnapos tartózkodásuk egész napját a dolly varden halászatával töltötte. Augusztus és szeptember hónapokban a lazac ívási területeire koncentrálnak, hogy az ikrával táplálkozhassanak. A Kenai mellékfolyóján halásztunk, amely a nagy koncentrációjú dolly vardenről ismert, egy gyönyörű, homokos fenekű folyó, kissé tejeskék vizekkel az azt tápláló gleccser üledékeiből. Bizonyos pontokban mindössze 6 vagy 7 méter széles volt, 25-ig vagy 30-ig terjedt, nagy többségben tökéletesen forgatható. Ez alatt az idő alatt a dolly varden koncentrációja hihetetlen. Minden medencéből egymás után jöttek ki. A nap folyamán öten közül biztosan több mint 250 dolly varden-t értünk el, átlagosan 35 cm-es méretűek. számos példánnyal, amelyek meghaladták az 50 cm-t, két és három kiló közötti súlyokkal.

A dolly varden halászatának leghatékonyabb módja ez idő alatt a "gyöngyökkel" (gyöngyökkel) festett, amelyek tökéletesen utánozzák a lazac ikráját különböző állapotaiban. Átlátszó fehér zománccal festett narancssárga színnel halászunk. Az összeszerelés valami furcsa, de egyszerű. Először egy harapásjelzőt pörgetnek a vonalra úgy, hogy a fogpiszkáló hegyével rögzítik a vonal végétől olyan távolságra, amely megközelítőleg kétszerese a halászni kívánt folyó átlagos mélységének. Ezután a gyöngyöt a vonalig pörgetik, ugyanúgy rögzítve. A vonal végén egy ívelt 14-es horog van megkötve, amely pár centivel a számlálás alatt van. A végén egy kis vagy két ólom kerül kb. 25 cm-re. és készen áll a horgászatra.

Napközben gyakran lekötöttük az ívó sockeye lazacot. Ezek a már elrontott lazacok néhány hétig a folyóban voltak, és akkoriban ívtak. Még mindig megpróbáltuk időről időre elkerülni őket. Az általuk bemutatott nehéz csata újdonsága és heves megjelenése miatt jól éreztük magunkat az előbbivel. Noha elvesztették erejüket és nem ugyanolyan lendülettel küzdöttek, mint az imént a tenger felől érkezett lazac, méretük (4–6 kiló) és makacsságuk miatt hosszú harcokat folytattak. Négy vagy öt után azonban elvesztették kegyelmüket, és akasztással szerettük volna minél előbb megszabadulni tőlük, hogy folytathassuk a dolly varden kivitelét.

A nap talán legizgalmasabb pillanata a végén következett. A fiammal voltam egy kis kertben egy kidőlt fa mögött. Amikor hirtelen felkiáltott: "Van egy hibám!" és a vesszőt maximálisan meghajoltam. Egy pillanattal később láttuk, hogy ugrik. Hatalmas szivárványos pisztráng volt, amelyet öt méterrel a víz fölé emeltek. Ordítani kezdtem vele: „Ne hagyd, hogy a rönk alá kerüljön! Vigyázzon, ne húzza túl erősen! Hogy mész! Hogy mész! Abban a pillanatban a pisztráng torpedóként indult el a folyam alatt. Kövesd őt! Kövesd! Kiabáltam vele, amikor a fiam botladozni kezdett a hiba után, de kevés volt a tennivaló. Pár másodperc múlva mindennek vége. Ott volt a fiam, akinek nagy szomorúságú arca zokogott, szar ... szar ... Megszakadt a vonal. Biztosan elérte a 75 centimétert.
A felső-felső Kenai szivárványai

Egy másik emlékezetes nap az a nap volt, amikor szivárványos pisztrángot horgásztunk az úgynevezett Felső-Felső-Kenai (Felső-Felső-Kenai), az útjában lévő két nagy tó, a Skilak-tó és a Kenai-tó közötti folyószakaszon. A folyó ezen része a szivárványos pisztráng nagy koncentrációjáról ismert. Itt a vizek tisztábbak voltak, sok megfordítható partszakasszal. Bár kétségtelenül a fogásuk legjobb módja a „drift csónakkal” (motor nélküli folyami hajók) lefelé haladni és megállni a legkívánatosabb helyeken. Ebben az egész szakaszban csak 20 idegenvezető engedélye engedélyezett, és ezek közül Nagy-Alaszkában a mi páholyunk 4-et rendelkezett.

Két driftcsónakkal indultunk, sok helyen együtt megállva, hogy gázoljunk. Az összeszerelés gyakorlatilag megegyezett a dolly vardenével, bár igen, több ólommal és nagyobb indikátor beállításával a mélység kétszeresére. Idegenvezetőnk nagyon szakértő volt a hajó kezelésében, azon dolgozott, hogy lépést tartsunk vonalainkkal, így a lehető leghosszabb futást tettük meg. Így kapunk néhány pisztrángot az első megálló előtt.

Az első megállóban gondosan megdolgoztam egy jó vizet a parttól néhány méterre. A parttól 4 vagy 5 méterre túl az áramlatok nagyon gyorsan visszatértek, és nagyon nehéz volt jó sodródásokat elérni a fúrótorony segítségével. Azonnal kivettem egy pár "kis" pisztrángot 30 cm körül. De hamarosan egy jelentős pisztrángra bukkantam. Alig tartottam közel a parthoz, mindenáron megpróbáltam elkerülni, hogy az erős áramlatokba kerüljön, a folyó közepe felé. Amikor végül úgy döntött, hogy lefelé folyik, nem volt mód elviselni. Őrültként szaladtam utána a parton. Néhány perccel később és a merülés helyétől körülbelül 60 méterre lefelé sikerült kiszabadítanom. 66 cm-t mért. Ez lenne a nap legnagyobb, bár nem az utunk.

A Slinkies

Kicsivel később összejöttünk, megállítva a két hajót ugyanazon a folyószakaszon. Pár perc múlva láttuk, hogy társaink dobórúdjaikkal a folyó közepére dobálják, és egyik pisztrángot szögezik a másik után. Még soha nem láttam hasonló előadást vad pisztránggal. A fiam felismerte az öntőrúd előnyét a helyzetben, és a csónakban elhagyta patkányfarkát az egyik javára. Társaink, mint mi, festett gyöngyökkel horgásztak, de előtétként furcsa kis zacskónyi ólmot használtak, amelyeket „slinkynek” hívtak. Ezek egyszerűen apró ólommal töltött ejtőernyőzsinórok. Erős áramlatokban a nyálkásan a fúrótorony a folyó köves alján halad végig, anélkül, hogy elakadna, látszólag nagy hasonlósággal reprodukálva a folyó fenekén lévő laza természetes ikrát.

A pisztráng átlagos mérete 30 és 50 centiméter között az útmutatók szerint jóval alacsonyabb volt, mint ami valamikor később volt a szezonban. És természetesen a legnagyobb még a tíz és tizenkét kilós súlyú fricskákhoz sem volt közel, amelyeket a folyó néha adott. Élvezzük azonban, mint a törpék a Kenaiból származó pisztrángokat.

Lazac a "tengerparton"

Az utolsó napot a partról, a páholy alatt horgásztuk - amit házigazdáink "strandnak" neveztek. Ez a kiváltságos hely 12 IGFA-lemez színhelye volt. Évszázadok óta ez volt a horgászhely a bennszülött „kenaitzeseknek”, akik a folyó túloldalán táboroztak. Ez a törzs rájött, hogy a hely a négy faj ezernyi lazacának fontos pihenőhelye volt, amely évente felfelé utazott a Kenai-szigeten. Nagy-Alaszka vendégeként örömmel élveztük ezt. Vacsora után minden délután lementünk szerencsét próbálni. Minden nap kettőt vagy hármat fogtak el innen. Három társunk, akikkel egyenként rudak voltak, egy-háromat már húztak és horgászattak horgászbotokkal.

Az első két délután során különleges korlátozások miatt csak legyekkel horgásztunk, amelyek ezen a helyen augusztus 15-ig voltak érvényben. A fiammal egy patkányfarkkal halásztunk, a többiek pedig az általa szerelt szalagokat használták öntőrudakkal, sokat vízvezetékkel ellátva a vezetékeit, hogy jó dobásokat kapjanak. 15-től hasonló szerencsével váltottak teáskanálra.

Horgászni kezdtem egy kis rózsaszín, nikkel szemű szalaggal. A kalauz elmondta, hol van két nagy víz alá merült kő, nagyjából körülbelül 7 méterre a parttól. A felszínen nem észrevehetők, de mögöttük lazac sorakozott. Pár métert elkezdtem dobni a jelzett területtől felfelé. 8-as úszózsinórral horgászott, a basszus eléggé meg volt súlyozva annak biztosítására, hogy a légy leengedje az alját. Addig nem kezdett szedegetni, amíg nem érezte az alját. A második szereposztásnál észrevettem a legyet és megálltam. A víz felrobbant, és egy felbőszült Ezüst vett levegőt. Pár ugrás után a hal nagy körben megpördült, és teljes sebességgel egyenesen hozzám hajolt. Olyan erővel jött, hogy majdnem felmászott a tengerpartra, a háta kipattant a vízből. A kalauz már mellettem volt a hálóval, hogy elkapja, mielőtt visszafordulhatott volna a folyóba.

Reggel még négy ezüst lazacot fogott, mindegyik őrültebbnek tűnt, mint az előző. Mindannyian ragyogó ezüstöt mutattak a tengerből érkező friss visszatérésükből. Reggel végén négyen fogtunk 15 ezüst lazacot 4 és 6 kg között, és egy király lazacot, amelynek súlya hét kiló körül volt. Olyan sokan menekültek el tőlünk.

Összesen a hat nap során ötünk között mintegy 35 lazacot vittünk ki (a sok kifogott jégkorongot nem számítva), valamint több száz pisztrángot és dolly varden-t. A fiammal egy külön tengeri halászati ​​napon is kifogtunk egy laposhalat. Kihagytuk az összes halat, kivéve 3 lazacot és a laposhalat, amelyeket néhány barátomnak elhoztam Anchorage-ban. A hét folyamán láttunk más halászokat, de soha nem nagy számban, és legtöbbször gyakorlatilag egyedül élveztük a horgászatot, gyönyörű természeti környezetben. Röviden, csodálatos kirándulás volt sok változatos horgászattal - kétségtelenül megismételt út.

Hogyan tovább:

A Kenai-félszigetre eljutva az Anchorage nemzetközi repülőtérre repül. Az összekötő járatok általában délután vagy este érkeznek. Ezért ajánlatos legalább egy éjszakát Anchorage-ban tölteni, mielőtt elindulna a Kenai-i útra. Ha Kenaiba szeretne jutni, választhat, hogy repülőre száll, vagy lemegy egy bérelt autóval. Ha van néhány napja arra, hogy felfedezze és megismerje a környéket, akkor a legjobb befektetés az, ha bérel egy utazást, amely magában foglalja a szállást, az átszállásokat és a halászati ​​utakat egy jó szakmai útmutatóval. Ha nincs útmutatónk, nagyon jól tájékoztatniuk kell magukat a horgászni kívánt területre vonatkozó halászati ​​előírásokról, mivel ezek összetettek, és nagyon eltérőek az egyes területek és időszakok között.