3355

Vannak hegyek, amelyek a tengerszint feletti magasságukon, nehézségeiken vagy panorámás kilátásukon túl különleges varázslatot árasztanak és egyedi karizmával rendelkeznek. Ezért ők a hegymászók álma és szenvedélye, akik arra vágynak, hogy megkoronázzák csúcsukat és képesek onnan fentről szemlélni a világot.
Ez a helyzet Monte Perdido, más néven Punta de Treserols, amely 3355 méterével a harmadik legmagasabb csúcs az egész Pireneusokon. Ugyanakkor nincs mit irigyelnie két testvérét, Posetset és Anetót, mivel tökéletes elhelyezkedése, amely a Pineta, Añisclo és Ordesa völgyében uralkodik, megtiszteli, hogy saját okai miatt az Aragóniai Pireneusok egyik királya lehet.
De arra is, hogy ki írja ezeket a sorokat, a Monte Perdido csúcsa taposása alázatos, de vágyott hegymászó álomnak felel meg. Nem meglepő, hogy havas csúcsa tökéletesen látható Huesca távoli sík vidékéről (még Zaragozából is!), Tehát nyugtalan elménk szinte a legkorábbi gyermekkor óta a csúcsra költözött. A csúcstalálkozó mindennapos, messziről való elmélkedése pedig csak táplálta ezt a felemelkedési vágyat.
Ma bemutatjuk a út Monte Perdidóba a górizi menedékhelyről. Kísérne minket, hogy tudjunk még egy kicsit?

Tartalomjegyzék

Hogyan lehet eljutni?

A Monte Perdido felé vezető szokásos útvonal a Góriz menedékhelyről indul.
Ehhez a menedékházhoz a két leggyakoribb lehetőség a következő:
- Cuello Gordo felől: Nerín városából indulva gyalog vagy 4 × 4-es busszal (utóbbi a nyári szezonban) elérheti ezt a széles hágót, amely Ordesa falain lóg. Innentől kezdve körülbelül két óra, alig egyenetlen.
- A Pradera de Ordesától: az egész Ordesa-völgy átkelése a Cola de Caballo-ig, onnan pedig a csapok vagy a Senda de los Mulos felemelkedése. Ahhoz, hogy eljussunk Pradera de Ordesa-ba, saját autóval tehetjük meg, kivéve a nyarat, a húsvétot és néhány más hidat, ahol a személygépkocsikhoz való hozzáférés zárva van, és busszal kell közlekedni Torlából (3 € egy út és € 3). 4,5 € oda-vissza út).

Műszaki adatok

* MEGJEGYZÉS: a tapasztalt idők, távolság és nehézségek tapasztalatainkon alapulnak, figyelembe véve az időjárást, fizikai állapotunkat és a hegyekben tapasztalt tapasztalatainkat. Mindig jól felszerelt, megfelelő felszereléssel és felkészüléssel, előzetesen az időjárás előrejelzésével kell kimenni a hegyekbe.

Tapasztalatunk a Monte Perdidóban

A régóta várt és régóta vágyott Monte Perdido a célunk az augusztusi hétvégén kissé bizonytalan időjárás-előrejelzéssel. Ez egy cseppet sem vonja le azt a lelkesedést, amellyel meg akarjuk kezdeni a feljutást e varázslatos pireneusi kolosszusba.
Így korán megszólal az ébresztőóra, és a Mondarruego falainak összehasonlíthatatlan hátterű, mindig gyönyörű Torla városába indulunk.
Hagytuk autónkat a nagy parkolóban, felvettük a bakancsunkat és befejeztük a hátizsákok bepakolását, valamivel nehezebbek, mint máskor. Megvesszük a buszra szóló jegyeket (4,5 € fejenként oda-vissza út), és azonnal elviszjük, hogy irány a Ordesa rét.
Miután elértük ezt a zsúfolt helyet, megkezdtük a menetet az Ordesa-völgy alján kezdődő kényelmes és kellemes ösvényen.

Annak ellenére, hogy augusztus 15-e van, elég korán keltünk, azzal a céllal, hogy elkerüljük a délutánra várható esetleges viharokat, és emellett ne találkozzunk útközben túl sok emberrel.
Könnyű ütemben haladunk az egymást követő kitérőkön a vízesések felé és a Soaso áll, gyönyörű és fotogén enklávé. Röviden elővettük a kamerát, de aztán lassan, de kis szünettel tovább mentünk a völgy alján.

Befejeztük az erdős területet, és megállapítottuk, hogy odafent a Monte Perdido/Punta de Treserols és a Pico Añisclo/Soum de Ramond csúcsokat sűrű szürke felhők borítják. Semmi nem ütemezett, de reméljük, hogy holnapra kitisztul ...

Megérkeztünk a Lófarok (2 óra 15 perc; 9,3 kilométer, 1760 méter magasság), ahol megállunk fényképezni és néhány percet pihenni. Valamivel több mint fél útvonalat tettünk meg, de egy tisztességes órával, a várható viharok előtt szeretnénk megérkezni a górizi menedékházba.

Miután egy ideig haboztunk arról, hogy felmegyünk-e a Clavijas de Soaso-ra (látszólag egyszerű), úgy döntöttünk, hogy Az öszvérek útja, a kényelem, a nyugalom érdekében, és hogy jó képeket tudjon készíteni a völgyről abból a sarokból.
Az erre az útra vezető kitérőt több poszt is egyértelműen jelzi, egyben annak a GR11-nek a folytatása, amelyen jöttünk, így a piros és fehér festéknyomok mindenkor elkísérnek minket.
Most egy határozottabb emelkedést kezdünk, több hurkot teszünk meg az említett ösvény mentén, rövid idő alatt leküzdve a csaknem kétszáz méteres egyenetlenségeket. A magasság növekedésével egyidejűleg csodálatos kilátást is nyerünk, az egész Ordesa-völgy mellett.

A sziklás szikla mellett az ösvény simábbá és kényelmesebbé válik, és egy nagyon szép réten keresztül néhány perc alatt eléri a csapokból érkező kitérőt.
Az ösvény, amely ettől a ponttól kezdve hatalmas panorámával rendelkezik, pár széles hurkot tesz lehetővé, hogy bonyodalmak nélkül legyőzze az új sziklás falat, majd a nézetek még jobban tágulnak. A felhők által félig ellepett távolban Taillón/Punda Negra (3144 méter), Casco/Punda dero Corral Ziego (3011 m) és Torre de Marboré/Punda dero Faixón (3012 m) csúcsait láthatjuk.

Most már csak egy simább és kényelmesebb szakaszon kell utaznunk, hogy ma eljussunk célunkhoz: a Góriz menedékhely (3 óra 40 perc; 12,82 km; 2200 m).
Miután tanúi lehettünk egy jó nyári viharnak, megvacsorázunk és hamarosan alszunk, mert a holnap nagyszerű nap lesz ...

Érkezés a górizi menedékházhoz, perccel a vihar előtt.

Az ébresztőóra reggel hatkor csörög, és az első pillantás a menedékház ablakán keresztül lehetővé teszi számunkra, hogy megpillantsunk néhány csillagot az égen. Világosnak tűnik!
Erős reggelit fogyasztunk és előkészítjük a hátizsákjainkat, valamivel könnyebben, mint tegnap, mivel a táskákat és néhány ruhát a menedékházban hagytunk.
Amikor a nap még mindig nyújtózkodik, és nem is jelenik meg a láthatáron, elkezdjük járni a forgalmas utat, és pár méterrel elöl és pár méterrel elkísérve más hegymászók kísérik ugyanazt a kalandot.
Kezdetben az út kelet felé tart, azonnal nyugat felé fordul, miközben felfelé halad néhány apró szikla-vetületben, ahol a könnyed kézi segítés megkönnyíti a továbblépést (ezen a ponton nincs nehézség).

Alul hagyjuk a Góriz menedéket, kényelmes ütemben haladva egy olyan terepen keresztül, amelyben a rétek fokozatosan eltűnnek és utat engednek a robusztus sziklának. A háttérben, ahová tartunk, az alacsony felhők a csúcsokkal játszanak, bizonytalanságot keltve abban, hogy kiváló kilátást élvezünk-e, vagy a legabszolútabb ködbe merülünk.
Nem kell sokat várni a megoldás megismerésére, mivel amikor elérjük a 2500-as szintet (kb. 40 perc az elejétől), belépünk a sűrű ködbe, amely sötét, de ugyanakkor elbűvölő képet ad a tájnak.
Néhány perccel később azonban a felhők megnyílnak, és lehetővé teszik számunkra, hogy az Ordesa-völgy és Punta Tobacor nagy jeges hegét is szemléljük.

Amikor már egy órát gyalogoltunk (kb. 2640 méter magasságban), megérkezünk az egyik hágóra egy bizonyos miguillával az útvonalon. Miután leküzdöttünk egy kis vetületet, segítettünk a kezünkben, fel kell másznunk egy kéményre, egy bizonyos cseppvel jobbra. Azonban a kőzet konfigurációja és hajlama, ami egyfajta csúszdát hoz létre, könnyedén leküzdi a hágót. Száraz kőzet és körültekintés mellett minden nagyobb probléma nélkül megoldjuk.

Lépésről lépésre növekszünk a tengerszint feletti magasságig, amíg el nem érjük a nevet Kőváros (1 óra és 10 perc; 2,05 km; 2690 méter). Át kell lépnünk egy nagy kőzetek káoszán, amelyet a legkényelmesebb és legkönnyebb utat jelző mérföldkövek vezetnek.
A holdszerű táj elsöprő. Mészkő terep, érdes, kissé sivár. A felhőkbe rejtve előttünk az elméleti hely, ahol az Ibon Ice Cream található, tehát nyilvánvaló a követendő irány. Bár időnként úgy tűnik, hogy az út elágazik, az igazság az, hogy néhány méter után ismét konvergál. Nincs veszteség.

Megérkezünk az útvonal másik kulcsfontosságú helyéhez: a lánclépés (1 óra 40 perc; 2,9 km; 2870 méter). Egy nagy hómező, amelyet jobbra kell megkerülnünk, utat enged egy meglehetősen csiszolt sziklának, amely lánccal van felszerelve. Bár a sziklás kiborulás legyőzése a lánc segítségével egyszerű (csak két minimális mászás van), ez egy több méteres eséssel kitett lépés. Amint a fotókon látható, ezen a ponton fokozott óvatossággal kell eljárni.

Folytattuk a magasság növekedését, amíg el nem értük, hamarabb, mint vártuk Ibon fagylalt (2 óra és 5 perc; 3,4 km; 2980 méter). Tehát a nyár végén azt mondta, hogy az ibón nem felel meg a nevének, bár hatalmas hómezők veszik körül, amelyek fokozatosan táplálják.
Ezen a helyen a szél nagyot csap, és a hőérzet zuhan. Alig álltunk meg néhány percre, hogy felmelegedjünk és feltöltsük az akkumulátort, mielőtt a híres (és statisztikailag végzetes) köpő mindig nehéz és fájdalmas felemelkedésbe kezdnénk.

Utolsó méterekkel az Ibón előtt. Már látjuk a Marboré/Mallo de Marmorés henger nagy tömegét.

A mérsékelt, de jeges szél elütötte a jobb oldalát körülhatároló sziklás hegygerincet, szünet nélkül emelkedni kezdtünk. Visszatekintve meglátjuk a Cilindro de Marboré/Mallo de Marmorés (3325 m) karcsú tömegét, amely a geológia remekműve, zengő és kíméletlen redőivel. A természet erői, nagybetűvel.
A hegygerinc ezen szakaszán egy kissé függőlegesebb sziklás területet kell kezünk segítségével leküzdenünk a jó tapadású kőzet érdekében. Bár két vagy három lépés létezik ennek leküzdésére, amelyek egyszerűbbnek tűnnek, ajánlatos egyáltalán nem a bal oldalt választani, nagyobb expozícióval.

Megszerezte ezt a kiemelést, beléptünk a Köpőcsésze önmagában. A La Pedrera, ahol a híres "két lépés előre és egy lépéssel hátrább" kifejezés megkapja legnagyobb jelentését, nehezen mászható fel. A legjártabb utat követjük, és apránként leküzdjük egy ilyen meredek lejtő méterét.
Rövid, de meleg napsugarak simogatják arcunkat az utolsó néhány méteres emelkedőn. Úgy tűnik, szerencsénk lesz és találkozunk a sűrű köd felett.

Megérkezünk a széles dombhoz, amelytől mindössze ötven méternyi egyenetlenség választ el minket, hogy elérjük a csúcsot.

Néhány perc további erőfeszítés és megtesszük. Félénk érzelemkönny fut végig az arcunkon, amikor rálépünk Monte Perdido csúcstalálkozója (3 óra és 5 perc; 4,9 km; 3355 méter). Ott Szent György kis alakja (Aragónus védnöke) fogad minket a sárkánnyal, a csúcs ikonikus képe.
Megosztva a csúcsot számos hegymászóval, néhány percet töltöttünk azzal, hogy élvezzük ezeket a pillanatokat. Nézzen minden irányba, pillantson meg a felhők között, pillantson meg a csúcsra megtett utat ... és mindenekelőtt emlékezzen arra, hogy hányszor álmodtunk meg ezen a csúcson. És itt vagyunk. Elért!

Úgy tűnik, hogy még a szél is kissé alábbhagyott, és a tetejét felmelegítő nap lehetővé teszi számunkra, hogy még jobban élvezzük, távol az emelkedés során elszenvedett alacsony hőmérsékletektől.
Elővesszük a kamerát, és élvezzük a pillanatfelvételek készítését minden irányba. Dél felé, ahol tisztább, könnyen felismerhetjük a látványos Ordesa-völgyet. Röpke módon, a felhő és a felhő között néhány közeli csúcsot azonosíthatunk, például a Pico d'Añisclo/Soum de Ramond (3257 m) vagy a Cilindro de Marboré/Mallo de Marmorés (3325 m) csúcsokat. Még nagyon röviden megkülönböztethetjük a fagyos Ibón de Marborét és a Brecha de Tucarroyát, északra nézve.

Élvezzük a perceket felülről, tudatában annak, hogy a mai nap felejthetetlen lesz. Szent George és a sárkány mellett, a cimero tereptárgy mellett pózolunk, minden irányba pózolunk. Minden lehetséges módon meg akarjuk örökíteni a pillanatot.
De itt az ideje lemenni, mivel a mai út hosszú.
Könnyedén indultunk visszafelé az Escupidera lenyűgöző lejtőjén, amely nyáron nem jelent veszélyt, ha havazik.

Nagyobb kényelemmel, mint az emelkedő alatt oldjuk meg azt a szakaszt, amelyben egy kicsit segíteni kell magunkat a kezünkkel, és ismét megérkezünk Ibón Heladoba, ahol ismét megállunk enni valamit.

Folytatjuk a visszafelé vezető utat, gyakrabban fényképezünk, mivel úgy tűnik, hogy a nap derül. Örülünk a tájnak, karcsúak és magával ragadóak, azzal a további misztikával, hogy ezeken a mészkőterületeken találjuk magunkat (Európa legmagasabb mészkőhegysége, semmi sem kevesebb és kevesebb).

Miután leküzdöttük a lánc és a kis kémény szakaszát, nincs más dolgunk, mint végigmenni a kényelmes terepen, amíg el nem érünk a Góriz menedékházig, ahol levesszük a hátizsákjainkat és fél óránál tovább megállunk.

Óvatosan áthaladunk a lánc szakaszán. Bár a fotón nem értékelik ... Kerülni kell a hómezőt!

Eszünk, iszunk, összeszedjük a holminkat, és úgy döntünk, hogy visszatérünk a pályára, hiszen még hosszú utat kell várnunk.
A nap erősen kezd ütni, mind a magasság csökkenése, mind a felhők fokozatos eltűnése miatt, ideális napot hagyva a hegyek között. Visszanézve, Ordesa csúcsait továbbra is részben alacsony fátyol borítja.

Lemegyünk a Senda de los Mulos-ra, és megállunk néhány percre a Cola de Caballo-nál, amely akkor tele van emberekkel.
Nincs más választásunk, mint végigmenni a völgy fenekén, amit jó ütemben csinálunk, amíg végül el nem érjük a Pradera de Ordesát, ahol az utunk véget ér.

Összegzésként elmondhatjuk, hogy a Monte Perdidóba való feljutás a szokásos útvonalon, a Góriz menedékház felől magas hegyi élmény, amely jelentős egyenlőtlenséget és nagy távolságot spórol meg. Néhány óvatosságot igénylő lépéssel elengedhetetlen csúcs a Pireneusok és a némi tapasztalattal rendelkező hegymászók számára.

Érdekelheti:

4 megjegyzés

Gratulálok mindkettőtöknek!

Bár mások magasabbak, a Monte Perdido különleges hegy. Az út fantasztikus, a legelőterületekről és az Ordesa-völgy vízeséseitől a felső rész magas hegyéig tart.

Végül többé-kevésbé szerencséje volt az időjárásnak, nem élvezhette a tiszta napot, de időnként látszott, és főleg nem esett, mert ott ijesztőek a viharok.

Nagyon köszönöm Eduardo.
Igen, végre tiszteletben tartják az átlagidőt; Nem voltak a legjobb kilátások, de nem esett az eső, és még a tetején is volt napunk.
Egy felejthetetlen élmény.
Minden jót!

Háromszor másztam meg, és egyszer magasabb voltam, mint a sarkantyú.Nincsenek szavak! Fantasztikus. Ne beszéljen, figyelje meg és töltse be varázslattal a szellemet.

Számunkra egyetlen csúcstalálkozóval felejthetetlen élmény volt.
Biztosan élvezni fogjuk újra!

Hagyj választ Válasz visszavonása

Túl sok minden van odakinn, hogy csak ülhessünk. Csatlakozzon hozzánk, hogy felfedezze őket!