Történetek a pálya lábánál.

Simón Elías/Illusztráció: César Llaguno

vadvilág

Éppen szünetet tartottunk a pásztortáborban. A tehenek és a jakok a faluban voltak, a házak alsó részének melegében tartották őket, mivel a hó 3800 méterig ereszkedett. Ettünk néhány diót, burgonyát és főtt tojást, egy csipet só és néhány lepénykenyér kíséretében. A víz friss forrásból folyt, és a hordárok örültek új kabátjaiknak és csizmáiknak. 150 kiló hegyi anyagot hoztunk, amelyet a Chamonix Guides Company tagjai adományoztak.

A folyó és a gleccser által csiszolt, lekerekített köveken folytatjuk a járást egészen a jég kezdetéig. Én léptem előbbre. Letakartam a fejem a motorháztetővel, mert erősen havazni kezdett, amikor meghallottam a sikolyokat. Mögöttem, körülbelül száz méterre, Rozi Ali és Gulam Nabi, a két magas portásunk volt. Ordítoztak, és a völgy keleti fala felé intettek. A nagy hó miatt a kép elmosódott a fehér függönyön. Összeszűkítettem a szemem, arra számítva, hogy találok egy hegyi kecskefalkát, de nem találtam őket, csak az okker színű sziklákat és a ritka növényzetet, amely benépesíti e falak párkányait, amelyek több mint ezer méterre emelkedtek a fejünk felett.

Levettem a csuklyámat és a napszemüvegemet, hogy jobban lássak, majd megláttam. Kevesebb mint kétszáz méterre volt, gyengéden haladt a havas folyosón. Hópárduc volt, az első, amelyet hét év után látott Pakisztán hegyei között. Vaskos nő volt, vastag és hosszú, szőrös farokkal, lassan sétált, mintha lusta lenne, vagy mintha arra várna, hogy a hó visszaszorítson minket, hogy visszatérjünk zsákmányához. Éppen egy nagy hím hegyi kecskére vadászott. Az áldozat még meleg volt, és vérnyomok voltak a havon. A Baltís, Baltisztán lakói azt mondják: ez a távoli régió Kína, India és Pakisztán között, hogy amikor a leopárd nem nagyon éhes, arra vadászik, hogy meginja áldozatai vérét. A vér nyilvánvalóan az édesszájú. És ott volt a nagy kőszáli kanyargó torkával és egy félig elkapott hátsó combdal, miközben a leopárd elrejtőzött a sziklák között.

Láthatta azt a pontot, ahonnan a kecskére ugrott. A hóban egy mély árok jelölte az utat, amelyet a két állat tett, s csúszott lefelé a lejtőn, amíg a leopárd agyarai el nem szakították a kecske torkát. Az állat még mindig dohányzott. A leopárd bizonyára a vastag havat használta álcázáshoz és támadáshoz.

Ez a vad találkozás elgondolkodtatott. A jeges morénán haladt előre, és helyet keresett az alaptábornak, miközben az állatvilág szépségére és kegyetlenségére gondolt, a szabadban, a túlélésben. És valahogy megértette, mit csinálunk ott: megmászni egy 6500 méteres szűz hegyet keresünk, a túléléssel is szembesülünk, jegyeket vásároltunk az evolúció sorsolásán való részvételhez. A leopárdhoz hasonlóan, ha megfelelő a felkészülésünk, helyesek a döntéseink, ha erőnk felülmúlja a konfrontációkat, és ha a véletlen játszik a mi oldalunkon, túléljük. Minden nap fejlődni fogunk, több tapasztalatunk, több ösztönünk, több taktikánk vagy nagyobb sebességünk lesz az életben maradáshoz. Ha élünk, megismételhetjük sikereinket. Míg a gyenge, az ostoba, a szerencsétlen vagy a gyenge döntéshozó meghal.

A fehéren csiszolt hegyről, mint egy obeliszk a gleccser alján, fejtörő képek folytak a fejemen: visszataszításom a háziállatok felé, az állatok háziasításának tekintése a rabszolgaság egyik formájaként, a természetes életre való törekvés, méltóságteljes, kockázatos és ahol a természet megjutalmazza a túlélést és a tanulást. Annak szükségessége, hogy részt vegyen az élelmiszerláncban, enni és enni, szembesülni minden nap egy vak darwini reménnyel. Ez a lét - gondoltam, ahogy a vesszőmmel éreztem a hó repedéseit keresve - veszélyekkel és lehetőségekkel terhelve, az egyetlen, amelyet méltósággal lehet élni. A többi háziasított élet, védve van a véletlenektől és a leopárd egy ketrecben, ahol azt gondoljuk, hogy megrágjuk.

Jans, Nick. Fekete Farkas Errata naturae, 2017.