35 évvel ezelőtt az angol HMS Conqueror tengeralattjáró két torpedója halálosan megsebesítette a fehér óriást. És 323 életet vesztettek. Ez a legutóbbi két legénység hős története, akik elhagyták a hajót, percekkel azelőtt, hogy örökre elsüllyedt volna a dühöngő tengerben.

bátorság

Két férfi a süllyedő hajó orrán. A durva tenger által megrázott korlátból veszik őket. Ők maradnak utoljára a halálosan megsebesült fehér óriásban.

-Elmegyek vagy nem hagyom el a hajót? Héctor Bonzo kapitány kételkedik.

1982. május 2. Idő 16:40. Két férfi marad a visszavonhatatlanul süllyedő tengerjáró hajón. Ők Héctor Bonzo kapitány és Ramón Barrionuevo altiszt

Egy hang lepi meg a háta mögött, azt hitte, egyedül van a hajón. Nem ismeri fel a ködben azt a kísérteties alakot. A férfi kiabál vele:

Hogy nem ugrott még bele a tutajokba! Mit csinálsz itt, ha már nincs senki!? ”Bonzo szemrehányást tesz a felismerhetetlen alakra, tetőtől talpig esőkabáttal és szürke símaszkkal letakarva, aki nem hajlandó elhagyni a hajóutat. Az az ember, aki azt kiabálja: "Nincs idő, kapitányom! El kell hagynia a hajót!" eltökélt szándéka, hogy megakadályozza a parancsnokot abban, hogy betartsa a hajóval való elsüllyedés tengerészeti törvényét.

"Ott, a tenger felé nézve, nehezebben tudtam élni, mint meghalni" - vallja be Belgrano parancsnoka évekkel később.

"Láttam, hogy a kapitány ilyen hozzáállással lemegy a tengerjáró hajóval, és ő nem engedi meg" - magyarázza nyugodtan szülőhazája, Catamarca, 35 évvel a tragédia után Ramón Barrionuevo (70) altiszt, mintha ne legyen tisztában hőstettével. «Én vagyok az a figura, akit a fotón látsz, ott a fedélzeten. Felfújtam a kapitány mentőmellényét - tisztázza alázatosan.

-Mi van, ha a kapitány nem ugrik meg, hajlandó vagy elsüllyedni a hajóval?

-Nem tudom. Hosszú beszélgetést folytattunk. Nem akartam egyedül hagyni a parancsnokomat a Belgranóban. Mert amit ott éltünk, az a legrosszabb pokol volt.

16: 01-kor a HMS Conqueror brit tengeralattjáró elsütötte a két MK8-as rakétát, amelyek eltalálták a hajó hátát és orrát. A hihetetlen képet Martín Sgut fregatt hadnagy készítette az egyik tutajról

Érzelmekkel Ramón Barrionuevo - született Piedra Blancában 1947. február 17-én, Gerardo kőműves és Antonia Sánchez varrónő fia - felidézi azt a pillanatot, amikor látta, hogyan nyelte le az óceán a 185,5 méter hosszú óriást. Egyenként megnevezi halott társait. Emlékezzen Bonzo kapitányra, aki 2009-ben halt meg. És kérjen bocsánatot, amikor a könnyek irányíthatatlanul folytak.
Halljuk meg.

Rajtam volt a sor, hogy 4-től reggel 8-ig és 16-tól 20-ig őrködjek. A 03-as fedélzeten, a hajó legmagasabb részén lévő tüzérségi irányítószobában tettem meg, éppen a parancsnokság előtt. Május 2-án negyed négykor hagytam el a kabinomat, hogy legyen időm megkapni az információkat kollégámtól, Juan Carlos Córdobától, és 16 órakor elfoglalni a posztot. Juan megadta nekem az adatokat a betöltött fegyverekről, a kész emberekről és a hajó helyzetéről. Köszöntöttem, mint bármely más nap. És elment a hátsó kabinunkba pihenni. Ott ütött a második torpedó. Már nem láttam ».

16: 01-kor megérkezett az első torpedó. Óriási volt a zaj. A cirkáló megremegett. Egy széken ültem és elestem. Mintha a hajó a lábam alá süllyedt volna. Már 35 éves voltam és 14 szolgálatban voltam, fegyverkezési szakértő voltam, tudtam, hogy megtorpedóznak minket ».

"Egy távcsővel tartózkodó kilátó meglátta a nyomot a vízben, és sikerült kiabálnia:" Torpedó! " Kinyitottam az irányítószoba ajtaját, és a második ütés a farra ért. De nem éreztem, talán az idegeim miatt, vagy azért, mert az első füstje már eltakarta a fedélzetet ».

«Hallottam az égő emberek sikolyát. A harmadik fedélzetről jöttem le a lépcsőn, és magammal vittem az összes legénységet, akivel útközben találkoztam. Látta a fiatalabbak félelmét, megpróbálta fenntartani a rendet. Pokol volt ».

Az 1093 fős legénységből 770 jutott a tutajokra, 323 halt meg a tengeren

- Az emberek egyenesen a tutajokba ugrottak, mert a hajó kezdett felsorolni, egyre jobban dőlni. A szél nagyon erős volt, és a tutajok a hajó oldalához vertek. Néhányat az áram a prow felé vitt, ahol a pengés lemezek középen hasították őket. Láttam, ahogy a horgonylánc egy tutajt az egész legénységgel az óceán fenekére húzott. Senki sem menthető meg ».

A fedélzeten láttam, hogy Bonzo parancsnok konyhai késsel kötelet vágott, hogy tutajt engedjen ki. Ha lazulna, akkor meg lehetne húzni. Nem volt ereje elviselni a súlyt. Megkérdeztem tőle: - Mit csinálsz, parancsnok? Tudta a veszélyt, de annyi tutajt akart a tengerbe tenni ».

Bonzo megparancsolta, hogy hagyjam el a hajót. És akkor visszautasítottam. Aztán rám nézett és azt mondta: "Segítsen megnézni, van-e valaki más, van-e sérült." A hajó fedélzete majdnem ecsetelte a tengert, rengeteg víz került ... ».

«Soha életemben nem akarom újra látni, amit láttam aznap délután a Belgranóban. Volt egy tengerész, aki teljesen megégett, a nyakkendője és az ing mandzsettája a bőrhöz tapadt, megégett. A pikkelyes bőr, nyers. Arra kért, hogy dobjuk a vízbe. Ha leesik a tengerbe, megégett testével, nem tudta volna túlélni. Nagyon óvatosan eresztettük le egy kötéllel, amelyet azokból a lepedőkből készítettünk, amelyeket azok a matrózok, akik pihenőórájukban voltak, amikor a tragédia a fedélzeten fekve kezdett távozni ».

16: 50-kor a hajóút 60 fokosra dől. A Belgranónak kevesebb mint egy órába telt a süllyedése. Nem volt szonárja a tengeralattjárók felderítésére, ezért a Bouchard és a Piedrabuena rombolók társaságában hajózott, akik rendelkeznek a felszereléssel.

"Hirtelen jött egy fiú, aki azt kiabálta:" Segíts, segíts. " Kezével eltakarta az arcát. Széttártuk a kezét, és a bőr lehúzódott, és a tenyeréhez tapadt. Nagyon vérezni kezdett. Adtam neki egy zsebkendőt, hogy megszárítsa a vért. Tutajra eresztettük le. És már nem láttam. Hónapokkal később, 1982 júliusában elmentem az Azul kórházba, Buenos Aires tartományba. És éreztem, hogy valaki hív. ’Barrionuevo altiszt! Van valami, amit visszaadhatnék neki. Addig nem ismertem fel, amíg el nem hozta nekem a zsebkendőt. Nem ismered az érzelmet, amit éreztem! Életben volt! ".

- Bonzo kapitánnyal addig sétáltunk a fedélzeten, amíg biztosak voltunk benne, hogy senki sem maradt. 16:38 volt, és a hajó nagyon szerepel. A tutajok emberei azt kiabálták, hogy ugorjunk a vízbe, hogy a tengerjáró hajó süllyed ».

Az íjhoz mentünk. És ott észrevettem a kapitány kételyét. - Ha nem ugrasz, én is maradok - mondtam neki. Nézem magam. A Belgrano egyre jobban hajolt. Megparancsolta: "Menj ki, és követlek".

Mielőtt beugrottunk, felfújtam a mentőmellényét. A lepedőket övként kötözzük, hogy csúszni tudjunk. Levetjük a cipőnket, hogy jobban úszhassunk, és a nadrágba tesszük a zokninkat. A hajó legmagasabb részére vetettem magam, amely abban az időben körülbelül 4 méterre volt a tengertől, mert a szél megakadályozta, hogy leereszkedjek arra az oldalra, ahol a fedélzet szinte a vízhez súrolta ».

„A hajó megmozdult, újra felemelkedett a vízből, és véglegesen függőlegesen süllyedt. A tenger fenekén felrobbantak a kazánok, és óriási szélforgás keletkezett ”- emlékszik Barrionuevo

«Beugrottam a vízbe, és nem fáztam, olyan nagy helyzet volt, hogy éltünk, hogy elzárta az érzéseimet. Úszni kezdtem, hogy elmenjek a tengerjáró hajótól, mert ha elsüllyed, akkor elrángat. Már nem láttam Bonzót, elveszítettem az óceánban ».

«A hullámok hatalmasak voltak. Figyeltem a tutajok emelkedését és zuhanását, remegve, mint a dióhéj. Hirtelen az egyik felém jött teljes sebességgel, amelyet a szél hajtott. Úsztam és kapaszkodtam, ahogy csak tudtam. Az ütés elvette az ujját a helyéről: először éreztem fájdalmat. Amikor fel tudtam szállni a tutajra, remegni kezdtem a hidegtől. Mintha ezer tű ragadt volna a testembe. Fáztam ".

- Kinéztem, és láttam, hogy a cirkáló elsüllyed. Nagyon szomorú volt látni, hogy egy ilyen tömeget elnyelt a tenger. A hajó megmozdult, újra felemelkedett a vízből és véglegesen függőlegesen süllyedt. A tenger fenekén felrobbantak a kalderák, és óriási vízörvény keletkezett. Utoljára a hajótartót láttam, azt a 20 méteres oszlopot, amely felszínre került és lebegett az óceánban. Az emberek ezt kiáltották: "Éljen a hajóút, éljen a Belgrano, éljen a Haza!" Nem tudom, honnan merítjük az erőnket ».

A tutajok megmentése. Több mint 48 órán át sodródtak egy dühös tengerben, 120 kilométer per órás széllel

- A tutajokat egymáshoz kötötték, így nagy foltot képeztek a tengerben, és a mentőgépek megtalálták őket. De a hullámok olyan magasak voltak, hogy el kellett vágnunk a köteleket, mert a tutajok repedezni látszottak. És egyedül maradtunk, sodródtunk ».

«A tutajok 20 főre szóltak, egyesekben többet emelkedtek, másokban kevésbé. Jól felszereltek: tasak víz, ételadag (nagyon kalóriatartalmú rúd, hogy napi egy adag legyen), cigaretta, egy kis Biblia, elsősegély-készlet gyógymódokhoz, Pancuán, fájdalomcsillapítók, jelzőeszközök és S.O.S ».

"20-an voltunk a tutajomon. Voltak emberek égett kézzel, törött térddel, és egy másik, akit három nappal korábban műtöttek meg a vakbélén, és nem tudta levenni a fájdalomtól. Próbáltam bátorítani és megnyugtatni őket. Egy hadnaggyal kezdtük olvasni a Biblia paragrafusait. Isten szava békét hozott nekik a vihar közepette ".

„Több mint 48 órán át sodródtunk. Azt hittem, soha nem fognak megtalálni minket. Tudtam, hogy a két óceán egyesülése délkeletre húzódik, és hogy egy bizonyos ponton meghalunk, ha a tenger elhúz minket. Ránéztem kollégáimra, és arra gondoltam: "Mindannyian meg vagyunk ölve", de nem mondtam el senkinek. Eszembe jutott négy kisgyermekem. Megkértem Istent, hogy vigyázzon rájuk. És a völgyi szűzre bíztam magam: „Anyám, csak arra kérlek, hogy ne szenvedj.

«Ha idétlen vagy, akkor a lehető legkevesebbet kell enni és inni, amikor többet nem adsz, mert nem tudod, meddig leszel ilyen. És azt sem tudtuk, kerestek-e minket. Amikor megmentettek, csak 20 adagot ettünk meg, és ittunk egy tasak vizet ».

«Napközben beszélt velük, mesélt nekik a barátnőiről, a családjáról, az öregjeiről. Még meg is nevette őket. Ébren kellett tartania őket, éber szellemben. Az egyik fiú idegösszeroppanást szenvedett. És azt kellett mondanom neki: "Ha nem nyugszol meg, bedobunk a vízbe, mert a pánik fertőző, és ha így folytatod, mindannyian halottak vagyunk".

«Amikor tutajon tartózkodsz, nem alszol ... A tenger sötétsége a legabszolútabb és legnagyobb, ami létezik, ez semmi. Amikor virradt, még mindig bizonytalanok voltunk: "Egyetlen tutaj vagyunk a tengerben ... senki sem láthatja ... és az ellenség odakint van.".

"Hirtelen, amikor már nem vártunk semmit, május 4-én egy repülőgép motorjának zaját hallottuk. Ez egy haditengerészet A4-Q volt! Nem tudtuk, látott-e minket ... Eltartott egy ideig - ami örök volt -, amíg a viharok közepette elkezdtük látni az égre, majd a tengerre mutató hajó fényeit, rázta a hatalmas hullámok. -Minket keresnek! -Ordítottuk. És megváltozott a hangulat ».

„Elfelejtettük a hideget, szomjat, éhséget, és elkezdtük szervezni a mentést. A legdühösebb tenger közepén, amelyre emlékszem, megjelent a Gurruchaga ».

Megmentettek minket. A hajó tele volt, mert már más tutajokat mentettek ki a Belgranóból. Kivették a sóból hideg és kemény ruháinkat, és forró húslevest adtak nekünk. Annyian voltunk, hogy kifogytak a készletből. A szakács készített egy kis kenyeret liszttel és vízzel. A lehető legjobban letelepedtünk a földre, és takarókba burkolóztunk ».

2017: a Valle Viejo megyében tartott ünnepségen háborús veterán társaival együtt (a kép közepén, szemüveggel és érmekkel)

«Amikor beléptünk a Beagle-csatornába, a Gurruchaga úgy nézett ki, mint egy koktélrázó. A tömeg közepén megjelent egy tizedes, aki a nevemet kiáltotta: "Barrionuevo, Barrionuevo itt van?" Felkeltem. Hajnali 6 volt. - Bonzo kapitány a hajón van, és téged keres, beszélni akar veled - mondta nekem. Nem tudtam, hogy túlélte, és nem tudta, hogy élek-e ... de engem keresett ».

- Hirtelen kinyílt egy ajtó, és megjelent a kapitány. Odament oda, ahol álltam, állhatatosan, vártam őt. Elfelejtette a hierarchiákat, a köszöntést, a hivatalos köszöntést. Örök ölelést adtunk egymásnak. Az összes ember tapsolni kezdett. "Beszélni fogunk a történtekről" - mondta nekem. És ölelkezve sírunk. Indulás előtt a fülembe mondta: - Köszönöm. Köszönöm'".

«Sokszor láttuk egymást a 35 év alatt. De soha többé nem beszéltünk arról a drámai délutánról, amikor utoljára a déli tenger mélyén örökre elsüllyedt tengerjáró hajóba kapaszkodtunk ».